17:35, Сьогодні
Розвиток штучного інтелекту в Україні у 2025 році: прогнози лідерів галузі
Анна СергієнкоЖурналістка SPEKA
Розвиток штучного інтелекту в Україні у 2025 році: прогнози лідерів галузі
Розвиток штучного інтелекту в Україні у 2025 році буде визначальним для багатьох сфер — від бізнесу до національної безпеки, зазначає виконавча директорка IТ Ukraine Association Марія Шевчук. Україна має унікальну можливість стати центром інновацій у галузі генеративного ШІ, інтегруючи його у ключові процеси управління, аналізу даних та ухвалення рішень.
Основні тенденції, які ми можемо очікувати, — це інтеграція ШІ у повсякденні інструменти, розширення можливостей ношених пристроїв та роздрібної торгівлі, а також значне зростання використання автономних та голосових асистентів.
Вадим Власенко, архітектор рішень в «ЕРАМ Україна»
Завдяки креативності та технічній майстерності українських інженерів, а також зростальній відданості інноваціям як у приватному, так і в державному секторах, каже Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький, Україна має величезний потенціал у сфері штучного інтелекту.
Проте Дмитро Софина, CEO в R&D Center WINSTARS.AI, наголошує, що у контексті розвитку ШІ Україна досі є радше реципієнтом використання сучасних технологій.
SPEKA зібрала думки 9 провідних експертів у галузі технологій, щоб дізнатися, як розвиватиметься штучний інтелект в Україні у 2025 році. Як ШІ змінить державний, освітній та приватний сектори? Яку роль відіграватиме у війні з росією? І чи варто працівникам боятися, що їх замінять машини? Відповіді на ці та інші запитання — у нашому матеріалі.
Інвестиції бізнесу у ШІ та зростання автоматизації
У галузі IT ми вже бачимо, як ШІ оптимізує бізнес-процеси, автоматизує рутинні завдання та створює нові можливості для персоналізації послуг, каже Василь Задворний, виконавчий директор ГО «Технології прогресу», CBDO lilo.
CEO DevRain Олександр Краковецький додає, що у приватному секторі бізнес продовжуватиме активно використовувати ШІ для оптимізації операцій, персоналізації клієнтських послуг і підвищення конкурентоспроможності.
Маркетинг, піар, SMM, продажі, програмування та розроблення продовжуватимуть бути функціями, де найчастіше використовуватимуть генеративний ШІ, каже консультант із впровадження та використання генеративного штучного інтелекту Олексій Мінаков. HR, проджект-менеджери та юристи, ймовірно, потроху підтягуватимуться, додає експерт.
Крім того, українські компанії, мабуть, більше інвестуватимуть у дослідження та розробки в AI, щоб створювати інноваційні продукти, які можуть конкурувати на світовому ринку, наголошує Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький.
Наприклад, ми інвестуємо у три ключові напрями AI-досліджень, зокрема локальні великі мовні моделі та агентний AI, щоб розробляти передові рішення для глобального ринку.
Володимир Кубицький
Компанії також інвестуватимуть у навчання працівників, додає Олександр Краковецький.
Проте не варто дивитися лише в рожеві окуляри. CEO у R&D Center WINSTARS.AI Дмитро Софина зазначає, що збільшиться і кількість готових (на жаль, західних) продуктів із ШІ, які будуть використовувати український бізнес та користувачі.
Зросте і кількість ШІ-стартапів, але вони використовуватимуть готові моделі, враховуючи відсутність достатніх інвестицій у наукові розробки із ШІ, зазначає Дмитро Софина.
ШІ підсилюватиме цифрову трансформацію державного сектору
Застосування ШІ у GovTech-сфері буде одним із ключових рушіїв цифрової трансформації України у 2025 році. Керуючись Концепцією розвитку ШІ, схваленою урядом, очікуємо інтеграцію інтелектуальних рішень у державні послуги, що забезпечить персоналізацію сервісів, підвищить прозорість та оптимізує управлінські процеси, каже CEO GTA UA Катерина Ставнійчук.
Інноваційні продукти, як-от проактивні сервіси у «Дії» та системи аналітики на основі ШІ, посилять лідерські позиції України у впровадженні цифрових технологій у державному секторі.
Катерина Ставнійчук
ШІ здатний підвищити ефективність державних послуг, зробити їх більш доступними та прозорими, зазначає Василь Задворний.
Ініціативи з автоматизації державних реєстрів і сервісів можуть значно скоротити бюрократію, посилюючи довіру громадян до державних інституцій.
Василь Задворний
Крім того, додає Василь Задворний, у GovTech активно впроваджують помічників для громадян і державних службовців, щоб рутинні процеси виконувала машина.
Підписуйтеся на наші соцмережі
FacebookTelegramViberYoutubeInstagram
Посиляться і виклики, наголошує Катерина Ставнійчук:
- впровадження стандартів етичного використання ШІ;
- захист персональних даних громадян;
- інтеграція ШІ в уже наявні системи;
- боротьба із кіберзагрозами.
Крім того, GovTech-рішення із застосуванням ШІ потребуватимуть їхньої адаптації до регіональних потреб та забезпечення достатнього фінансування розроблення і впровадження, додає Катерина Ставнійчук.
На державному рівні відбувається активне впровадження штучного інтелекту. Мінцифри планує запустити нові грантові програми для підтримання стартапів, а також створити міжнародний хаб для розвитку AI-рішень у публічному секторі, каже Василь Задворний.
Освітній сектор адаптується до викликів, пов’язаних із ШІ
Освіта залишатиметься галуззю, де шукатимуть шляхи для етичного використання ШІ та боротьби з несумлінним використанням ШІ, каже Олексій Мінаков. А також, зазначає Олександр Краковецький, освітній сектор адаптуватиметься до викликів, пов’язаних із стрімким розвитком генеративного ШІ.
Навчальні заклади інтегруватимуть штучний інтелект у навчальний процес для покращення якості освіти та розроблятимуть методики, спрямовані на мінімізацію негативних наслідків використання новітніх технологій, зокрема щодо академічної доброчесності.
Олександр Краковецький
ШІ продовжуватиме допомагати Україні захищатися від ворога
Важливу роль відіграватимуть військові технології, оскільки нинішня війна проти України стимулює інновації у сфері оборони та безпеки, каже Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький. Йдеться, зокрема, про розвиток автономних систем, систем спостереження та інструментів для ухвалення рішень на основі даних.
Очікується активніше впровадження ШІ в оборонних технологіях: системи управління, аналізу даних, детекції цілей, пілотування тощо.
Дмитро Софина, CEO у R&D Center WINSTARS.AI
Олексій Мінаков каже про поглиблення використання ШІ у російській пропаганді та дезінформації, а також у збиранні доказів воєнних злочинів.
Підвищення уваги до регулювання ШІ
У державному секторі триватиме розроблення рекомендацій і нормативної бази для етичного та безпечного використання штучного інтелекту, зазначає Олександр Краковецький.
Якщо спиратися на Білу книгу з регулювання ШІ, цього року будуть рекомендації та підготовка до адаптації європейського законодавства, а не певні заборони чи обмеження у галузі ШІ.
Олексій Мінаков
Важливо, що ми вже підвищуємо довіру до ШІ та закладаємо основи для безпечного і відповідального використання цих технологій через розроблення інструментів регулювання, наголосила Марія Шевчук.
Ризики широкого впровадження ШІ для людей
Водночас важливо враховувати етичні аспекти та потенційні ризики, каже Василь Задворний. Професор Массачусетського технологічного інституту та економіст Дарон Аджемоглу попереджають, що частина працівників може постраждати від ШІ, зокрема, через падіння доходів після автоматизації рутинних завдань.
Додатково існує ризик, що підвищення продуктивності, яке приносить ШІ, не обов’язково рівномірно перерозподілиться між усіма працівниками, каже Василь Задворний.
Уже тепер ШІ-сервіси сильніше підвищують ефективність сіньор-спеціалістів, ніж джунів, чим дають першим більші переваги на ринку праці. Якщо застосування ШІ фокусуватиметься лише на підвищенні контролю чи прибутків, це може посилити нерівність і соціальну напругу.
Василь Задворний
CEO Kitsoft Олександр Єфремов каже, що не варто боятися, що вас замінить штучний інтелект: «Більш реалістична загроза — бути заміненим людиною, яка вміло використовує можливості АІ».
Це також підтверджує дослідженнявід World Economic Forum про навички, що будуть найбільш затребувані до 2030 року, зокрема ШІ. Більшість респондентів визначили затребуваність навичок користування штучним інтелектом, а також Big Data як такі, що найбільш швидко зростають, підкреслює Олександр Єфремов.
Дослідження від World Economic Forum про навички, що будуть найбільш затребувані до 2030 року.
Ми у компанії також активно впроваджуємо ШІ у наш продукт, low-code платформу Liquio для швидкого запуску державних послуг. ШІ-асистент допомагає low-code розробникам аналізувати технічне завдання і створювати бізнес-процес онлайн-послуги на платформі. Він також працює в режимі cо-pilot, за контекстом дає підказки і може звертається до внутрішньої бази знань.
Олександр Єфремов
Це пришвидшує рутинну роботу щодо запуску державних цифрових послуг і дає можливість спеціалістам зосередитись на креативному вирішенні складних завдань, каже Олександр Єфремов
Окрім впровадження ШІ в продукт, ми також бачимо можливість підвищення продуктивності для внутрішніх процесів компанії, а тому залучаємо весь персонал до навчання ШІ.
Олександр Єфремов
Інновації та технологічні тенденції
Україна має великий потенціал для впровадження інновацій завдяки високому рівню ІТ-освіти та активному розвитку технологічних стартапів. Важливо, щоб цей розвиток супроводжувався відповідальним підходом до етики та регуляції ШІ, що гарантуватиме захист приватності та безпеки громадян, каже Вадим Власенко.
Дмитро Софина зазначає, що у 2025 році можна очікувати буму за такими напрямами.
- 1Розвиток комп’ютерного зору для пілотованих апаратів, як-от автомобілі та дрони, зокрема українського розроблення. Навіть попри те, що із майже 99% іноземних складників.
- 2Розвиток LLM-моделей у різноманітних асистентах. Тут ми швидше будемо використовувати версії для розробників із уже відомих бендів (Gemini, GPT, Llama, BLOOM, Falcon, BERT тощо).
- 3Розвиток аналогічних моделей для створення відеоконтенту від корпорацій Open.ai та Google, які можна буде використовувати як застосунок для власних рішень.
- 4Ми побачимо розвиток віртуальних особистостей, що зможуть самостійно продавати через інтернет та консультувати клієнтів, каже Дмитро Софина.
Вадим Власенко назиає такі технології:
- 1Автономні агенти. ШІ-агенти будуть здатні самостійно виконувати складні завдання без постійного втручання людини, що відкриє нові можливості для автоматизації та підвищення продуктивності.
- 2Інтеграція ШІ у повсякденні інструменти. Багато щоденних інструментів та сервісів будуть оснащені ШІ, що підвищить їхню ефективність і зручність використання. Це стосується як робочих процесів, так і побутових завдань.
- 3Розширення можливостей ношених пристроїв та роздрібної торгівлі. ШІ відіграватиме ключову роль у створенні персоналізованої купівлі у режимі реального часу. Водночас ношені пристрої з інтегрованим ШІ зможуть більш гармонійно взаємодіяти з іншими продуктами та сервісами.
- 4Зростання використання голосових асистентів. Взаємодія із ШІ через голосові команди стане основною, що значно спростить використання технологій для широкого кола користувачів.
- 5Розвиток Edge AI. ШІ дедалі більше буде інтегруватися у самі пристрої, що дасть змогу зменшити залежність від хмарних сервісів та підвищити швидкість опрацювання даних.
- 6Inference Time Compute. Оптимізація обчислень для моделювання ШІ, що допоможе швидше та ефективніше виконувати завдання у режимі реального часу.
- 7Дуже великі моделі. Використання великих моделей ШІ дасть змогу досягти більшої точності та ефективності у різних завданнях — від прогнозування до оброблення природної мови.
- 8Дуже маленькі моделі. З іншого боку, маленькі моделі будуть застосовувати для ресурсозберігальних завдань, де важлива швидкість та економія енергії.
- 9Human-in-the-Loop Augmentation. Інтеграція людини у процеси роботи ШІ, що допоможе підвищити точність та ефективність завдяки комбінуванню людських та машинних навичок.
Чатботи на базі ШІ можуть замінити традиційні пошукові системи, каже Василь Задворний. Наприклад, ШІ допомагає корпораціям упорядковувати внутрішню документацію компаній та полегшує її пошук.
Очікується, що найближчими роками інтеграція ШІ-асистентів у продукти й сервіси значно зросте. Я очікую на інструменти для створення презентацій у Google Slides, PowerPoint або Keynote, автоматичне написання чи коригування пошти тощо.
Василь Задворний
Виклики впровадження ШІ в Україні
Україна в аспекті розвитку ШІ є швидше реципієнтом використання сучасних технологій, наголошує Дмитро Софина.
Майже всі відомі технології у світі родом із США і частково з КНР. Тож саме цей чинник і впливатиме на розвиток українського ШІ.
Дмитро Софина
Дмитро Софина не має ілюзій, що Україна перетвориться у «світовий ШІ-рай» у найближчі роки. І називає такі причини:
- 1Зарегульованість самого бізнесу і ризики втручання у розвиток технології з боку держави (прецедент AI ACT в ЄС).
- 2Відсутність поточних інвестицій у розроблення власних моделей і наукових праць (університети, справжнє R&D тощо).
- 3Низька грамотність серед користувачів і потенційних замовників (страх через відсутність знань щодо принципів роботи ШІ).
«Проте, звісно, не має ілюзій й щодо того, що український аутсорс перетвориться у штампування науковців з даних та інших фахівців з розроблення ШІ, як ІТ-ринок перетворюється з сервісного у продуктовий. І тут важливо, щоб в Україні відкривали офіси саме продуктові технологічні стартапи та утримати потенціал саме місцевих науковців і бізнесменів», — каже Дмитро Софина.
А це, на жаль, поки що буде дуже складно, враховуючи інтерес до технологій з боку США, Ізраїлю та інших країн, що інвестують у розвиток цієї технології. Тому наша роль у 2025 році — це асистенти у розвитку ШІ для міжнародних лідерів. Сподіваюсь, у 2026-му щось зміниться на краще.
Дмитро Софина
Інформує speka.media
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Оголошення
15:20, 15 січня
1
16:34, 10 січня
18:09, 16 січня
16:34, 10 січня
live comments feed...